Niebieska Linia uratowana!

Niebieska Linia IPZ
Niebieska Linia IPZ

Dzięki zbiórce publicznej, w ramach której wiele osób wsparło finansowo antyprzemocową poradnię telefoniczną, oraz wsparciu firmy Avon – telefon pomocowy Niebieska Linia IPZ znów zaczął działać.

Poradnia telefoniczna prowadzona przez Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia IPZ (Instytutu Psychologii Zdrowia) zawiesiła działalność 1 stycznia 2017 roku z powodu braku funduszy. Zarówno media, jak i ruchy kobiece starały się nagłaśniać tę sprawę i pomóc w zebraniu funduszy umożliwiającą pracę telefonu pomocowego. Jedną z większych akcji w tej sprawie był zorganizowany 8 marca 2017 r. przez Protest kobiet przemarsz z ronda Dmowskiego na pl. Konstytucji z półkilometrową niebieską wstęgą. Akcja „Niebieska linia” była finałem demonstracji przeciwko przemocy pt. „Blondynki wywołują polityków” odbywającej się w ramach wsparcia Międzynarodowego Strajku Kobiet, który kończył się na pl. Konstytucji demonstracją „8M”.

Nagłaśnianie sprawy od 1 stycznia 2017 r. wspierało zbiórkę pieniędzy na portalu Pomagamy.im, gdzie obywatele i obywatelki zebrali 34 tysięcy złotych na działalność Niebieskiej Linii IPZ. Jednak pieniędzy potrzebnych było o wiele więcej, bo ponad 187  tysięcy. [Warto dodać, że przez trzymiesięczny okres zbiórki i milczenia telefonu pomocowego osoby pokrzywdzone mogły zasięgnąć porady mailowo, dzięki zaangażowaniu wolontariuszy - przyp. red.].

3 kwietnia 2017 r.  po trzech miesiącach milczenia numer (22) 668 70 00 znów zaczął odpowiadać. Dzięki firmie Avon, która w ramach kampanii „AVON kontra przemoc” przekazała brakującą kwotę potrzebną do wznowienia działalności poradni telefonicznej dla ofiar przemocy w rodzinie. Wsparcie finansowe zapewni poradni możliwość funkcjonowania do końca 2017 roku. – Nie mogliśmy pozostać obojętni wobec zamknięcia poradni telefonicznej Niebieskiej Linii, dlatego przekazaliśmy kwotę pozwalającą na jej działanie do końca roku. Wierzymy, że dzięki temu wiele kobiet otrzyma potrzebne im wsparcie. Naszym celem jest nie tylko nagłaśnianie problemu przemocy domowej, ale również aktywne jej przeciwdziałanie i z dumą to robimy, prowadząc od lat kampanię Avon kontra Przemoc – mówi Barbara Goździkowska, General Manager Avon Cosmetics Polska.

Dzięki Niebieskiej Linii osoby doświadczające i świadkowie przemocy mogą skorzystać z bezpłatnych porad psychologa i prawnika – specjalistów z zakresu pomocy ofiarom przemocy w rodzinie i osobom pokrzywdzonym w wyniku innych przestępstw. Z pomocy poradni telefonicznej i mailowej w 2016 roku skorzystało ponad 6 tysięcy osób. – Te 6 tysięcy historii to dowód na to, jak bardzo potrzebne jest miejsce, w którym można otrzymać wsparcie. Trudno nam to sobie wyobrazić, dopóki sami lub ktoś z naszych bliskich nie doświadczy przemocy. Czujemy się wtedy bardzo bezradni i osamotnieni, a pomoc psychologa i prawnika dodaje sił i pozwala walczyć o bezpieczeństwo, godność i zadośćuczynienie. Dlatego bardzo dziękuję anonimowym darczyńcom, którzy wsparli nas w zbiórce publicznej oraz firmie AVON, dzięki której poradnia wznowiła działalność – mówi Renata Durda, kierowniczka Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” IPZ.

Współpraca Avon z Ogólnopolskim Pogotowiem dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” IPZ trwa od 2011 roku. W tym czasie udało się zrealizować wiele inicjatyw edukacyjnych i prewencyjnych dotyczących przemocy oraz wspierających ofiary przemocy domowej. Działania realizowane są w ramach kampanii społecznej i edukacyjnej "AVON kontra przemoc", zainaugurowanej w Polsce w 2008 roku. Jej celem jest głośny i wyraźny sprzeciw wobec przemocy oraz wszelkich jej przejawów. Wszystkie działania w ramach kampanii prowadzone są dzięki środkom pozyskanym ze sprzedaży produktów Avon „Powiedz STOP Przemocy!” dostępnych w każdym katalogu Avon. Do tej pory w ramach akcji udało się zebrać na ten cel 1,5 mln złotych.

Akcja
Akcja "Niebieska linia" zorganizowana przez Protest kobiet 8 marca 2017 r. w Warszawie, fot. Basia Poniatowska